לכל אדם יש פוטנציאל עסקי,מכיוון שעסק משמעותו לקיחת דבר שהאדם טוב בו ונמשך אליו באופיו ולהפכו למקור יצירה ופרנסה.
"כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות"-כל אדם שונה באופיו מרעהו מבחינת כישרונות, יכולות ויצירתיות ,כישורים חברתיים,מנהיגות ,אסרטיביות.
לאחר שהאדם מזהה את כישרונו וטבעו ,יוכל לפתח את יכולתו בצורה עסקית ושיווקית,לעיתים לבד ופעמים רבות מומלץ הכוונה מקצועית בתחום.
למשל :אם אדם אוהב מאוד לבשל ולאפות הוא יוכל לפתח את תחביבו לעסק וגם אחרים יוכלו ליהנות מיצירתו.או אדם שמצטיין ביחסי ציבור יוכל לעזור לאחרים להגיע ליחסי ציבור .
לאחר זיהוי מטרת העסק מגיעים לחלק הביצועי של העסק:
1.מאפייני שוק –מה הצרכים של השוק ומי המתחרים שישנם בשוק  ,הרי ברור שאיש המכירות הטוב ביותר לממכר קוביות קרח לא יוכל למכור אותם לאסקימוסים ,או למכור משאית מלאה אתרוגים יום לאחר שמחת תורה.
המתחרים בשוק-מה יש למתחרים להציע מבחינת מחיר וטיב המוצר ואיך אני אדע לבלוט על ידי מוצר מיוחד יותר או מחיר אטרקטיבי יותר,לדוגמה:שני אנשי מכירות נשלחו ליערות אפריקה בכדי לבחון החדרת שוק של מכירת נעליים למקומיים,לאחר שחזרו,אחד אומר למנהליו, לא ניתן למכור אפילו זוג נעליים אחד כי כולם שם יחפים ,השני לעומת זאת אומר, כולם יחפים תראו כמה נעליים נוכל למכור...

2.מבנה  העסק-אין להתחיל עסק מיד בשכירות מקום וקניית ציוד יקר ערך ,לפני שבנינו את התשתית העסקית שלנו,מכיוון שעסק המצליח ביותר לא נבנה ביום אחד ,כמאמר הפתגם "רומא לא נבנתה ביום אחד",אנו צריכים להתחיל בהוצאות מינימאליות  כציוד הביתי או משרד ביתי  ולאט לאט להתרחב לפי ההצלחה העסקית.
3.פרסום-אחת הטעויות הגדולות של עסקים חדשים רבים היא שמתחילים בפרסום גדול מאוד ושוקעים בהוצאות פרסום ופעמים רבות על הוצאת פרסום גדולה נקבל החזר קטן ביחס להשקעה וזה חבל,
הפרסום הטוב ביותר למוצר הוא המוצר עצמו, ככל שהוא יהיה יותר מוצלח ומושקע המוצר ידבר בעד עצמו ו"חברך חברא אית ליה"(כתובות קי.) –חבר מביא חבר.
4.האצלת וחלוקת סמכויות-אם אנו טובים בדבר מסוים זה לא אומר שאנו טובים גם בצדדים האחרים של העסק כגון ניהול ,חשבונאות,שיווק,יחסי ציבור ,במידה ונשכיל להאציל סמכויות במידה מבוקרת ,כך נצליח יותר בכל פעולותינו.
5.בטחון עצמי ואמונה בהצלחתנו –המכשול הגדול ביותר של האדם שרוצה לפתח ולשווק את עצמו הוא חוסר ביטחון עצמי ואמונה ביכולותיו, על ידי חיזוק הביטחון העצמי יוכל האדם להצליח ולהתפתח.
את מאפייני עסק מצליח ניתן ללמוד מפרשת יוסף והצלחתו כמשנה למלך מצרים .
יוסף מתחיל בכך שהוא פותר את חלומות שר האופים ושר המשקים בהתנדבות ובצורה חכמה ,שהרי ברור שאם עוף אוכל מעל הסל שעל ראש שר האופים סימן שהוא איש מת, כי הרי הציפור מפחדת להתקרב לאדם חי ,בכך שיווק את עצמו כפותר חלומות טוב .לאחר מיכן גם פרעה צריך פותר חלומות ואז ממליצים על יוסף שפרסם את עצמו ,אומנם בהתנדבות אבל ללא הוצאות שיווק ופרסום,יוסף מגיע לפרעה מבית האסורים ופותר את חלום פרעה בתבונה וברגישות –שבע שנות שובע ולאחריהם שבע שנות רעב, ולא מסתפק בזה אלא מציע גם פתרון יצירתי  ומסחרי ,איך לנצל את המחסור והרעב כדי להעשיר את מצרים ולהעשיר את קופת פרעה על ידי שיצברו מזון בשנות השובע וכך המצרים ושכניהם בשנות הרעב יזדקקו למזון של המלך ועל ידי כך ימכרו את נכסיהם למלך תמורת מזון.
חכמים רבים בשכר, שהיו לפרעה ניסו את כוחם –שבע מדינות אתה כובש ושבע מדינות ימרדו בך,שבע בנות אתה מוליד ושבע בנות אתה קובר,אכן פתרונות יצירתיים ,אך לא פתרונות מוצלחים להתמודד ולפתור את הבעיה, לעומת זאת יוסף, מאבחן את הבעיה ונותן פתרון יצירתי וחכם בכדי לקחת את הרעב ולהפוך את זה למקום שליטה והצלחה כלכלית ולכך הפתרון הזה מצא חן בעיני פרעה שהמליכו במיידית למשנה למלך.
כמדומני שיוסף הוא האדם היחיד בהיסטוריה האנושית המקצועית שממעמד של אסיר בכלא קיבל משרה של משנה למלך וכל זאת בהשקעה יחסית לא גדולה אבל חכמה ויצירתית.
לסיכום:עם כל העצות שהזכרנו ,הכלל בעסקים ובעבודה הוא- 20/80 ,עשרים אחוז מהאנשים מרוויחים שמונים אחוז מהכסף ושמונים אחוז מהאנשים מרוויחים את יתרת העשרים אחוז ועל כל אחד להשתדל להיות בכלל העשרים אחוז.
והחשוב ביותר:"קשה פרנסתו של אדם כקריעת ים סוף"-ניתן להרגיש בחוש השגחה פרטית (נאמר הכלל הזה גם על זיווגו של אדם כי בשני הדברים האלו ניתן להרגיש בחוש השגחה פרטית)יש אנשים משכילים ומוכשרים ולא מצליחים וישנם אנשים לא מוצלחים לכאורה ומצליחים מאוד מבחינת "לא לחכמים לחם" ללמדנו שבשביל להצליח ולהתפרנס בכבוד צריך הרבה תפילה וסייעתא דשמיא.

אוריאל בלוי- מאמן ומגשר
העצמה אישית,שלום בית,יעוץ עסקי וניהול שוטף,הסדרי ממון
054-5333386 03-7264541
uribloy40@gmail.com